Wednesday, June 17, 2009

Dari kamar hati..



Aku anai-anai


Kugali tiap hari lalu,
yang kutemui adalah untaian kesilapan.
Kukaji segala malam,
yang kutemui adalah kerlipan keinsafan.
Kucari sebuah hari yang indah
yang bisa silap dan salah itu musnah,
dan kutemui adalah lebaran
sekalian manusia semuanya bermaafan.
Betapa aku seekor anai-anai
menggeledah segala khazanah silap dan dosa,
menagih gumpalan keampunan yang maha.
Dan di sini kunoktahkan aksara dan kata,
dengan tertib jemari dan sekerdil raga
kupohon maaf dari antum semua
moga kita terus bahagia dan berjaya,
diampuh sebidang tanah di sorga
dari Malikulmanan Yang Esa.

Al-Fannani
1 Oktober 2008, 0800
Full House, Rabat.


*************************************************************************************
Suka puisi ni. Terima kasih al-fannani mengizinkan saya untuk menghidangkannya di sini. Saya belum mampu lagi menulis yang best2..
Buat semua yang mengenali, hayati setiap kata dari puisi ini... kerana ia seperti apa yang mahu saya suarakan... jauh, jauh terdalam dari ruang hati.



1. Ya Allah, ampunkanlah dosa hamba-hambaMu. Jangan Kau palingkan lagi hati kami setelah Engkau beri kami hidayah-Mu.
2. Tiadalah manusia itu terlepas dari kesalahan. Berlapang dadalah.. sungguh, kemaafan dan kesabaran itu yang terindah..



Wallahua'lam.

1 comment:

  1. Menarik !!
    anai2 pun blh jadi puisi..
    erm..sungguh byk dosa kalau digali
    tpi Allah tak jemu beri nikmt yg tak putus2
    hatta pengampunan itu pun..msh diberiNya..

    Ya Illahi ampun kan daku

    ReplyDelete

Suarakan seikhlasnya~ Thank you ;)