Friday, September 3, 2010

Catatan sendiri:: Selayaknya Diuji.. [1]

Assalamualaikum warahmatullah,

Alhamdulillah, sekarang dah masuk 5th year sejak 12 July 2010 lalu. Final year, years of tests and tears.. Department pertama yang saya pilih adalah Public Health, bahasa Indonesia nya Ilmu Kesehatan Masyarakat (IKM- sebut: e, ka, em). Jumlah posting di sini adalah selama 11 minggu. Saya pilih department ini sebagai department pertama saya untuk tahun akhir ni sebab pertamanya, sebahagian besar posting ini akan saya lalui pada bulan puasa. Saya mau menjalani ibadah puasa dan tarawikh seperti orang biasa, tidak mahu oncall... dan alasan keduanya, sebab department ini termasuk dalam department yang besar sebab postingnya selama lebih kurang 2 bulan..(paling sekejap posting ialah 4 minggu sahaja), jadi sebab terlalu lama di sini, saya tak nak otak saya beku dengan ilmu-ilmu medik kalau saya ambil department ini dihujung-hujung.. Orang lain mungkin tidak. Tapi saya cepat lupa.. jadi sayang kalau dah masuk department yang posting kat ward, pastu baru ambil department Public Health yang lama ni, takut saya mudah lupa yang dah belajar sebelum2 tu.. haish

Alkisahnya di setiap department itu ada dugaannya masing-masing. Department ini, satu-satunya department yang semua koass akan cakap santai je... duduk-duduk.. menunggu yang tak pasti...etc. Saya dah lalui semua itu.. ok, saya boleh laluinya, senang je. Tapi, entah kenapa malang (ish tak baik cakap macamni) rasanya bila dari awal masuk, dari 1st week sampailah sekarang (belum habis lagi, now 8th week) rasanya tidak putus-putus diuji dengan dugaan.. Orang kata santai, tapi saya sempat laa balik Malaysia 1 minggu.. walaupun ada alasan lain iaitu untuk renew passport, tapi antara sebab lainnya ialah sebab rasa dah tak tahan..stress.. mungkin juga sebab tak pernah cuti selama clinical 4th year.

*--------------------*----------------------*------------------------
Ini semua catatan-catatan untuk diri sendiri, bila dah keluar Public Health aka IKM ini, saya boleh recall balik 'kenangan' dugaan saya dapat dalam IKM ni.. "ternyata aku boleh laluinya...". Motivation sendiri..hehe.

Minggu 1 (1st week) - Saya terkejut bila melihat kawan-kawan yang masuk sama minggu dengan saya cuma 3 orang dari Unhas, 2 orang dari UMI. Yang 3 orang dari Unhas ni masing-masing batch '04, 05, '06 (saya). Dari Unhas cuma '04 sahaja lelaki. Yang dari UMI pula keduanya lelaki, dari batch 03 dan 04. Saya dah tak sedap hati, "macam nak ada masalah je nanti group minggu aku ni.." sebabnya, biarlah rahsia..hehe.

Tugas orang2 minggu 1 ni: kena pegang kunci ruangan (which means si pemegang tu kena la datang awal untuk buka pintu), dan wajib rotate sesama mereka untuk menjadi moderator/MC, timer, orang yang bertanya soalan kepada kawan-kawan minggu lebih senior yang membentangkan proposal research, hasilnya, dan juga waktu mereka exam pun kita mesti ikut, sebab salah sorang minggu 1 ni kena catat soalan2 examiner dalam buku khas 'soal-soal ujian'. huhu. Boleh kalau tak nak ikut, tapi sebab kena tanda tangan di log book untuk kegiatan setiap hari.. termasuk ada juga tanda tangan doktor untuk 'jawatan' yang kita terima hari tu, eg jadi MC ke, timer ke, yang bertanya ke...

Dugaan (tak seberapa pun sebenarnya): memandangkan saya yang paling muda (batch 06), sayalah yang sering menjadi mangsa untuk menjadi pemegang kunci.. haish. Masalahnya kalau ada aktiviti dalam tu takpe la, ni..yang pegang kunci kena datang pukul 8 pagi, tapi aktiviti IKM ni start paling awal pun pukul 10 pagi. Bayangkan betapa seksanya menunggu dari pukul 8.. itupun kalau ada aktiviti (eg ada pembacaan ke, orang exam ke). Kalau takde apa-apa, so duduk je lah sampai petang! Pukul 4. Buatlah aktiviti sendirian berhad.

Dugaan lain, yang ni agak menguji ketahanan emosi : Giliran menjadi moderator/MC, timer, pencatat soalan, etc. Aktiviti sepanjang minggu tu walaupun tak padat tapi agak padat la jugak bagi kami sebab jumlah kami yang sedikit ni.. So rotate punya rotate, tinggal saya je yang belum jadi moderator, untuk apa-apa aktiviti; exam, mahupun pembacaan proposal atau hasil. Alkisahnya satu hari tu, saya dipaksa.. dah la semua tu 'senior (walaupun yang batch 05 tu lebih muda dari aku..ish), jadi nak taknak, terpaksa la jadi moderator. Masa tu, moderator exam. Saya bukan tak nak sebab apa, tapi sebab utamanya ialah tak reti sangat nak cakap bahasa indonesia untuk sesuatu yang formal. Maksudnya tak tahu format ucapannya macam mana.. apa je yang kena sebut untuk jadi emcee orang exam ni...
Masa tu semuanya sepantas kilat..masing-masing tolak-menolak untuk jadi moderator dan akhirnya saya sudah duduk di kerusi moderator. Gugup sebab tiba-tiba blank. "Apa aku nak cakap bahasa Indo ni..apa formatnya?? Apa je kena cakap ni??..aduii"..
Selepas memberi salam semua, saya mahu menyebut nama orang yang nak exam tu dan tajuk research dia, tapi saya tak tahu...baru nak mengintai2 skripsinya di depan saya. Tak ready, sebab tak tahu kena jadi MC. Tiba-tiba saja orang paksa. Semua mata memandang kekakuan saya. "Dipersilahkan kandidat....err....err..." sambil mata menjeling2 skripsi yang ada namanya.. Belum sempat sebut nama yang nak exam tu, doktor yang menjadi examiner tu, lelaki, mengherdik saya: "Sebut namanya siapa! Apa judulnya! Massa jadi moderator tidak tahu!!" Saya dan hadirin yang lain terkejut yang amattt! Yang nak exam pun turut kena, "Kamu juga, sudah tahu mahu ujian tapi tidak siapkan siapa Moderatormu. Kasi tau awal-awal ke dia, apa judulmu.. Jangan hanya gara-gara dia (doktor berpaling ke aku, maksudnya akulah si 'dia' tu!), saya batalkan ujian kamu!..bla2". Saya tersentak. 'Ya Allah, aku jadi punca orang ni tak jadi exam. Aku punca doktor nak cancel kan ujian mereka. Allah, teruk sangat ke apa aku buat..'. Rasa nak menangis kat situ jugak. Depan-depan orang. Tapi nasib baik masih dapat tahan daripada menitis.. Saya memandang orang aka kawan-kawan yang menolak dan memaksa saya untuk menjadi moderator ujian. 'Ni semua salah korang sebab paksa aku. Aku dah kata dah aku tak nak jadi moderator. Aku tak tahu nak cakap apa!'. Saya tidak tahu dalam hati mereka ada rasa bersalah atau tidak..yang pasti, waktu itu saya hanya mampu berdoa semoga doktor tidak membatalkan ujian.
Setelah beberapa minit suasana sepi, doktor menanyakan soalan pertama kepada calon ujian tadi. Dalam hati aku 'Alhamdulillah ya Allah!'. Doktor tak jadi cancelkan ujian. Kalau tak... sah2 aku kena kutuk sebab menyusahkan hidupnya. Allah...hanya Dia yang tahu perasaan aku hari tu.


Minggu 2- Adalah minggu 'kesehatan dan keselamatan kerja (K3)'. Hari isnin minggu 2 semua harus melapor diri ke Dr.Sultan, specialist dalam bidang 'Occupational & Safety Works' ni. Semua kami hadir kecuali yang Unhas batch '04. Sudah tahu dr.Sultan itu orangnya tegas dan punctual, boleh pulak tak datang. Ye lah, mungkin memang ada halangan. Kerana kami semua tidak tahu alasannya kenapa dia tidak datang, jadi doktor terus cakap, "Penyakitnya koass...diare (diarrhoea), demam, sakit kepala, itu-itu saja.. Kasi tau dia, tidak usah masuk minggu ini. Minggu depan baru dia minggu 2." Kami semua tergamam. Itu keputusan muktamad doktor. Apa boleh buat. Doktor terus menghubungi kerani di kampus IKM untuk menghapus nama senior 04 itu dalam minggu kami. Dia kena tuming seminggu (extend seminggu). Bermakna, kami tinggal berempat.
Hari ini juga semua yang melapor akan di respon (tanya) oleh dr.Sultan mengenai K3 ini. Kami boleh menjawab soalan yang ditanya dengan melihat catatan, notes, handouts ke apa ke... asalkan jangan reka jawapan. Daripada reka, baik jawab "tidak tahu doc".
Alkisahnya hari ini, kami tidak dapat menjawab dengan tepat soalan-soalan yang ditanya. Ya lah,doktor nak jawapan dari slide yang dia ajar, sedangkan kami ambil notes dari bahan entah dari mana...internet mungkin.
Walaupun tidak tepat tapi hampir betul la jawapan saya dan kawan yang dari Unhas ini. Tapi yang dari UMI pulak la hai...semua pun salah, dan banyak yang tak boleh jawab. Doktor kata, "Kalian baca dulu. Sore (petang) nanti kita ketemu." Usai itu kami terus mengumpul bahan-bahan. Dan seawal jam 2 kami sudah menunggu doktor di luar pejabatnya. Duduk punya duduk. Tunggu punya tunggu sambil mulut duk menghafal jawapan yang agak-agak akan ditanya...tapi bayang doktor tak nampak. Kami sepakat, untuk tunggu sampai jam 4. Sebab kata kawan-kawan sebelum ni, petang-petang doktor ada di tempat prakteknya (klinik dia). Kami tidaklah pula masuk ke dalam pejabatnya untuk tanya assistantnya pasal doktor.. Dan kami tidak juga terfikir untuk pergi ke prakteknya... Jam 350, kami pulang..

Esoknya, hari Selasa.. majoriti antara kami terlambat datang. Saya sendiri hampir jam 830am. Saya orang yang ke-2 datang. Yang paling lambat datang, UMI, pukul 9.05am. Waktu saya datang, saya panik dan kaget sebab doktor dah datang! Tak tahu lah doktor datang pukul berapa.. tapi yang pasti, sepatutnya kami tak boleh datang lebih lambat dari doktor! Sebelum dia masuk ke pejabatnya, kami sepatutnya sudah ada duduk menunggunya di depan pintu pejabatnya. Saya sudah seram sejuk, sebab katanya teman semingguku, ada yang pernah dituming gara-gara datang lambat. Kami pula, bukan bermaksud nak datang lambat, cuma sebab semalan,hari isnin, doktor datang nak dekat pukul 10am, jadi hari ni pun kami bajet macam tu lah. Ternyata salah! Dan yang menjadi masalah pula, seorang lagi tak datang lagi!! Pelajar UMI '03. Yang kami dari Unhas ni nak masuk melapor dah, sebab dah lambat, tapi UMI '04 yang dah datang ni nak suruh tunggu senior dia. Takut katanya kalau tinggal seniornya. (Indonesia biasalah....memang sangat mengutamakan seniority mereka... tak laratttt!). Saya dengan beraninya kata, "OK, kita tunggu sampai paling lambat jam 9.15 (masa tu jam nak dekat pukul 9)..kalau dia tidak datang juga, kita masuk duluan." Alhamdulillah..orangnya sampai sebelum pukul 9.15am. Semua dah datang, kami pun masuk pejabatnya.

Kami berdiri di dekat mejanya doktor. Agak lama, hampir 10 menit kami berdiri tanpa di sapa walau sepatah pun oleh doktor. Kami meneka-neka sendiri, bahawa doktor marah. Doktor yang kami kenal, dia tidak suka menegur kalau marah, tapi dia secara sinis, melalui tindakan sahaja dia 'memberitahu'. Saya takut. Takut kena marah, dan kena tuming. Kemudian doktor bersuara, "Kemarin kalian tidak datang ya?". Kami ternganga. Seorang antara kami bersuara, "Err...maaf doc..kami datang doc, kami tunggu diluar sampai jam 4..Kami liat doktor tidak ada, jadi kami pulang jam 4 doc..".
Doktor terus bertanya kepada kerani assistantnya, "Kamu sampai jam berapa kemarin?"
"Sampai jam 6 sore saya di sini kemarin." Jawab assistantnya sambil melihat kami.

(to be continued...)

No comments:

Post a Comment

Suarakan seikhlasnya~ Thank you ;)