Wednesday, September 7, 2011

Obgyn in Memory~ (part 2)

Just nak upload gambar-gambar semasa di department O&G.. sebab suka sangat department ni walaupun banyak yang menguji kesabaran.. Gambar untuk kenangan saya sendiri,, orang kata 'a picture worth thousand words'~ =)


Week 4: Posting di Rumah Sakit Ibu & Anak Pertiwi. Hospital swasta ni. Selama posting, banyak orang melahirkan tapi saya cuma dapat sambut 1 baby je (dari kepala sampai kuar plasenta). huhu. Dalam banyak-banyak hospital, masa posting kat hospital ni je sempat amik gambar hopsital.
Ni baby kembar lelaki yang lahir (vaginal delivery) masa posting di RSIA Pertiwi tu. So cute~!
Week 5: Minggu yang tak perlu *dinas. Sebab wajib ikut lecture pasal emergency obstetrics. Thank you so much doctors yang dah meluangkan masa untuk mengajar kami.
Week 9: Operation hysterectomy dan oovorectomy. Ni masa posting di RS Pelamonia.Nampak tak yang bulat tu la namanya ovarian cyst. Itu sebelah ovari kanan.
Ni gambar uterus dan ovary yang dah selamat dikeluarkan dari pesakit.
Week 10: Di Sanggar, depan RS Pelamonia. Tempat doktor berkumpul untuk meeting, dan *co-ass untuk kumpul *berkas. Gambar sementara menunggu diundi doctor examiner yang akan meng-'exam' kan kami. Hari paling scaryy..Tapi happy sebab maksudnya perjuangan kami kat department ni dah nak  berakhir~


----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* dinas : working days/ working hours. 
* co-ass: stand for co-assistant (ringkasan di sini: ko-as). Kami clinical student di sini dipanggil koas. Sebab asisten kepada resident.
* berkas: segala dokumen untuk exam.. menentukan layak untuk menduduki ujian atau tidak.

2 comments:

  1. akk,my sis pernah kene ovarian cyst,tp after mkn ubat,overian cyst mengecil n hlg.thnaks ALLAH.rsu jgk dgr mse tu:(

    ReplyDelete
  2. Aslkm...Pengalaman yg sangat berharga dan menjadi batu loncatan awal yg membawa fi Insya Allah lebih menekuni bagian Ini...SpOG..:)

    ReplyDelete

Suarakan seikhlasnya~ Thank you ;)