Friday, July 15, 2011

O&G Week 2 ~

Week 2 (19th June - 25th June 2011)


Selama satu minggu ini kami tidak perlu pergi kerja, kerana ada lecture tapi kami tetap wajib oncall mengikut hospital masing-masing. Sepanjang minggu ini, lecture kami ini kami dibekalkan lagi dengan ilmu-ilmu yang sebenarnya sudah diajar semasa di zaman pra-clinic, tetapi diulang lagi supaya lebih ingat :)

The lectures are mainly about:

1) how to take history from a pregnant mother,

2) physical examination (external and internal examination) to a pregnant mother,

3) how to know pregnant mothers who are inpartu (going to deliver),

4) how to make a partograph,

5) normal mechanism of vaginal birth,

6) how to assist a labour

because on week 3 onwards, we will be sending to different hospital, including the peripheral hospitals and we are expected to know already how to assist a delivery. We MUST assist at least 10 deliveries and by the end of this posting (week 10), we must have 10 partographs, signed by resident that accompanied us while we assisted the deliveries. Using the manikin provided by the faculty, we learnt so excitedly and can't wait to practice all the knowledge ;)


- contoh manikin-


- physiologic of normal vaginal birth -


Oh yeah, not to forgot that we are also taught on family planning and how to use one of the tools; IUD (intrauterine device). Hm honestly and undeniably I must thank my university- UNHAS, so muchh for giving us such knowledge; prepare us with the theory which in turn we get the skill and experience.. Bayangkan, final year medical students yang sudah di zaman clinical pun masih diajar macam budak2 zaman pra-clinical.. Rasanya kalau di Malaysia, the 5th year meds student ni dah di expect untuk tahu semuanya dah kan. Ya kita pun dah diajar semasa zaman pra-clinic dulu, tapi diulang lagi supaya lebih mantapp! :) Dan selama posting 3 bulan di O&G ni pun, akan ada 1 hari setiap minggu yang diperuntukkan untuk kami ; co-ass ini (co-assistant),a day to present our case, and got lecture given by consultant or resident. Again, thank u UNHAS! Just in O&G I realized that I have to thank u anyway despite all the hard times I went through here, I was given many more skills, knowledge and experience :)


Itu masa jam kerja. Masa oncall pula, kerana dapat oncall di hospital yang sedikit je orang datang bersalin, yang banyak di sini ialah penyakit2 obstetric and gynecology yang pathologic seperti ovarian cancer, cervix cancer, endometrium cyst, fallopian cyct, etc. Teringat suatu hari itu ketika oncall di ward atas O&G, tugas saya masa itu tolong persiapkan patient untuk chemotherapy dan selepas chemotherapy. Yang best tu dapat pasang infuse dan ambil darah… sangat banyak patient, rasa jadi macam dracula. Hehe. Syookk sebab masa posting kat surgical dulu dapat sikit je peluang untuk pasang infuse..so skill tak berapa mantap. Di obgyn, alhamdulillah, tiap kali cucuk jarum (catheter infuse) tu, berjaya! Dengan izin Allah juga :)


Teringat suatu kisah masa saya sedang memasang infuse pada satu patient ni, masuk seorang patient baru di katil yang sebelahnya. Patient baru itu ditemani oleh seorang co-ass yang dah senior..yang kelihatan agak akrab, seperti ada pertalian keluarga dengan ibu tersebut. Jadi, saya saja-saja bertanya kepada co-ass itu, "ini ibu kamu ya?" Dia terkejut,"ah, ibu ini lebih kurang seusia dengan kamu. Dia baru 24 tahun. Dia sepupu saya." Gulpp. Telan air liur je saya. Dalam hati, macam mana aku boleh nampak dia agak tua ya.. Mungkin kerana perutnya yang besar (dia di suspect dengan ovarian cancer), badannya yang agak 'sehat', dan muka pucat (anemia sebab banyak hilang darah, hemoglobin rendah). Dan dalam hati juga, saya berfikir dia baru 24 tahun, belum pun berkahwin, tapi sudah diuji dengan ujian sebegitu rupa..saya hanya berdoa semoga saya dilindungi dari penyakit-penyakit berat, dan supaya Allah pelihara kesihatan saya untuk saya boleh membalas jasa kedua ibubapa saya ketika hayat mereka. Berada di hospital, dengan setiap hari melihat orang sakit, sesungguhnya membuat hati ini bersyukur dengan nikmat sihat yang masih dipinjamkan Allah. Amatlah mahal nikmat-Mu ini ya Rabb…


No comments:

Post a Comment

Suarakan seikhlasnya~ Thank you ;)