Wednesday, April 4, 2012

Men Are From Mars, Women Are From Venus

Assalamualaikum w.b.t,

Tengok pada tajuk entry di atas, sepatutnya tulis ni dalam English la kan, tapi sebab buku yang saya baca ni adalah edisi Bahasa Melayu (pemberian dari seorang kawan), adalah lebih baik saya berbahasa Melayu je.
Saya mula-mula dengar pasal buku ni daripada UstazHasrizal.. Saya hampir membelinya sendiri, edisi English, tapi dah ada orang yang bagi dulu,.so baguslah jugak. Hehe. Saya nak share sedikit pasal buku ni sebab pada saya ia memang sangat bermanfaat..kerana tak pernah ada subjek mata pelajaran yang nak ajar kita tentang perbezaan2 ini.. Yang sebenarnya penting untuk difahami.. Pendeknya, rugi kalau tak baca. :D

                                           

Buku tulisan John Gray ini  adalah # no. 1 New York Times Bestseller. Beliau menggunakan metafora lelaki adalah dari planet Marikh dan perempuan pula berasal dari planet Venus, bagi menjelaskan perbezaan-perbezaan antara lelaki dan perempuan. Akibat perbezaan ini yang tanpa difahami dan dipelajari, dapat mengakibatkan konflik sehingga boleh menjejaskan hubungan kedua kaum ini. Berdasarkan pengalaman beliau memberi kaunseling kepada beribu pasangan dan individu, beliau memberi panduan bagaimana kita boleh mengatasi perbezaan dalam gaya komunikasi, keperluan emosi dan perilaku bagi memupuk persefahaman antara lelaki dan perempuan.

Di sini saya nak tulis lah sedikit ringkasan dari setiap bab yang ada dalam buku ni. Bagi yang takde masa, ni macam review la sikit.. Tapi saya galakkan baca buku ni dari awal sampai habis,.. :)

Bab 1: Lelaki Berasal dari Planet Marikh, Perempuan Berasal dari Planet Venus
- Kaum lelaki Marikh dan perempuan Venus masing-masing tidak ingat langsung yang mereka sebenarnya berasal dari planet-planet yang berbeza dan memang sepatutnya memiliki sifat-sifat yang berbeza.
- Tanpa kesedaran yang kita memang sepatutnya berbeza, kaum lelaki dan perempuan akan sentiasa tidak sehaluan. Kita seringkali naik berang atau geram dengan pasangan kita kerana kita sudah terlupa satu fakta yang cukup penting ini. Kita menganggap dan menjangkakan yang pasangan kita itu bersikap serupa dengan kita. Mengharapkan yang mereka juga "mahukan apa yang kita mahukan" dan "merasakan apa yang kita rasakan".
- Kita tersalah sangka yang apabila pasangan kita sayangkan kita, mereka akan bersikap dan bertindak dengan cara yang sama seperti mana apabila kita menyayangi seseorang. Sikap ini sebenarnya yang membuatkan diri kita kecewa setiap kali, lagi dan lagi, serta menghalang kita daripada menghabiskan masa yang diperlukan bagi menganalisis perbezaan antara kita.

Bab 2: Mr. Fix-It
Hidup di planet Marikh:
- Lelaki Marikh mementingkan kuasa, kebolehan, kecekapan, dan pencapaian. Mereka sentiasa melakukan satu-satu perkara dengan tujuan membuktikan diri mereka serta mengembangkan kuasa dan kemahiran mereka. Harga diri mereka didefinisikan melalui kebolehan mereka mencapai hasil yang dimahukan.
- Mencapai matlamat adalah penting bagi lelaki Marikh kerana ia menjadi cara mereka membuktikan kecekapan mereka dan seterusnya memberikan kepuasan. Lelaki juga hanya berpuas hati dan berasa bangga apabila mampu melakukan semua ini sendiri.
- Memahami ciri ini mampu membantu perempuan memahami mengapa lelaki pantang sekali dibetulkan atau diarah serta diberitahu apa yang patut dilakukan. Menawarkan seorang lelaki nasihat tanpa diminta adalah seperti menganggap yang lelaki itu bodoh, tidak tahu apa yang patut dilakukan, ataupun mungkin lebih teruk lagi, tidak mampu melakukannya sendiri. Kaum lelaki cukup sensitif dalam hal ini, kerana isu kompetensi dan kemampuan itu penting bagi mereka.
- Oleh sebab beliau suka menangani masalah dan cabarannya sendiri, lelaki Marikh tidak akan bercakap mengenai masalahnya kecuali jika beliau memerlukan nasihat pakar. Meminta bantuan apabila beliau hanya mampu melakukan sesuatu sendiri dianggap sebagai tanda kelemahannya.

Hidup di planet Venus:
- Set nilai orang Venus berlainan sama sekali. Mereka menghargai kasih sayang, komunikasi, kecantikan, dan hubungan. Mereka banyak menghabiskan masa menyokong, membantu, mendorong, dan memupuk satu sama lain. Harga diri mereka dinilai melalui perasaan dan kualiti perhubungan mereka.
- Bercakap dan berhubung antara satu sama lain adalah sumber kepuasan yang sangat penting.
- Oleh sebab membuktikan kecekapan mereka tidak begitu penting kepada orang Venus, menawarkan bantuan tidak dikira ofensif atau menyinggung perasaan manakala menerimanya pula tidak dikira sebagai tanda kelemahan seseorang. Namun begitu, lelaku mungkin akan berkecil hati kerana apabila perempuan menawarkan nasihat, beliau merasakan seperti perempuan itu tidak percaya akan kebolehannya melakukan sesuatu sendiri.
- Seorang perempuan tidak sedar akan sensitiviti lelaki ini kerana baginya menawarkan bantuan kepada orang lain adalah usaha yang murni. Tetapi menawarkan bantuan kepada seorang lelaki membuatkan lelaki berasa dirinya lemah, tidak kompeten dan mungkin juga tidak disayangi.
- Di Venus, memberi nasihat dan cadangan tanpa diminta adalah tanda kasih sayang. Memang secara semulajadi,  mereka suka memperbaiki segala-galanya.

-Kesimpulannya, antara dua salah faham yang sering berlaku dalam perhubungan adalah:
1) Lelaki cuba mengubah perasaan perempuan apabila beliau kecewa, dengan cara menjadi Mr. Fix-It, dan menawarkan jalan penyelesaian kepada masalahnya, yang sering kali menidakkan perasaan perempuan.
2) Perempuan cuba mengubah perilaku lelaki apabila perempuan buat salah dengan menjadi jawatankuasa Home-Improvement dan menawarkan nasihat ataupun kritikan tanpa diminta.

- Lelaki perlu ingat yang perempuan akan bercerita mengenai masalah mereka sebagai cara menjalinkan hubungan dan tidak semestinya mencari jalan penyelesaian. Lelaki perlu ingat yang ketika seorang perempuan itu sedang kecewa dan bercakap mengenai masalahnya, tidak sesuai bagi lelaki menawarkan idea dan jalan penyelesaian pada ketika itu. Sebaliknya perempuan memerlukan orang yang sudi mendengar keluhannya.
 -Perempuan perlu ingat yang kata-kata nasihat ataupun kritikan yang tidak diminta terutamanya apabila lelaki sudah melakukan kesilapan akan membuatkan lelaki berasa seperti tidak disayangi dan cuba dikongkong serta dikawal.
- Antara menghormati dan menghargai orang Marikh yang lain adalah dengan sentiasa menganggap yang beliau mampu menyelesaikan masalahnya sendiri selagi beliau tidak meminta bantuan.

- Memahami perbezaan-perbezaan ini, mudah bagi kita menghormati segala sensitiviti pasangan kita, dan menyokongnya.

Bab 3: Lelaki Pergi ke Gua Mereka, Manakala Perempuan Sibuk Bercerita
- Antara perbezaan yang paling ketara antara lelaki dan perempuan adalah bagaimana mereka menangani stres. Lelaki menjadi lebih fokus dan senyap manakala perempuan menjadi lebih teruja, dan terlibat secara emosi apabila berhadapan dengan stres.
- Lelaki akan berasa puas apabila mereka berjaya menyelesaikan masalah yang merungsingkannya, manakala perempuan akan berasa puas apabila bercakap mengenai masalahnya. Tidak memahami dan menerima perbezaan2 ini akan menimbulkan perselisihan dan tekanan yang tidak perlu dalam perhubungan.
- Apabila orang Marikh menghadapi stres, beliau tidak akan bercakap mengenai apa yang menganggunya. Beliau tidak akan sekali-kali terfikir mahu membebankan lelaki Marikh lain dengan masalah peribadinya, kecuali jika bantuan rakannya itu perlu bagi menyelesaikan masalahnya. Sebaliknya, lelaki Marikh akan menjadi senyap dan pergi ke 'gua' peribadinya bagi memikirkan mengenai masalahnya itu sehingga bertemu jawapannya. Apabila sudah bertemu jalan penyelesaian, baru beliau berasa lega dan mahu keluar dari guanya.  Selagi tidak dapat mencari jalan penyelesaiannya, lelaki Marikh akan melakukan aktiviti lain yang dapat membantu beliau melupakannya, seperti membaca akhbar, bersukan ataupun bermain permainan.
- Apabila perempuan Venus berasa tertekan atau stres, beliau akan mencari kelegaan dengan bercakap dengan orang yang dipercayainya secara terperinci mengenai masalah yang menghantuinya. Bagi berasa lega, perempuan akan bercakap mengenai masalah2 mereka yang lampau, yang akan datang, yang berpotensi menjadi masalah dan mungkin juga masalah yang mustahil dapat diselesaikan. Lebih banyak mereka bercakap dan mendalami perasaan mereka, lebih lega hati mereka. Ini memang cara orang Venus.

- Perbezaan ketara bagaimana kedua2nya menangani stres, boleh menimbulkan konflik jika kedua2nya tidak memahami dan menerima perbezaan ini.  Kalau nak tahu bagaimana ia boleh menjurus kepada konflik, dan seterusnya bagaimana ingin menyelesaikan kalau sekiranya terjadi konflik., kena la beli/baca sendiri buku ni. :D Best sebab penulis ada bagi contoh yang sudah lazim dalam kehidupan kita sehari-hari tanpa kita sedari.

 Saya rasa cukuplah serba ringkas untuk setiap bab.. Kalau nak lengkap, kena baca sendiri buku ni.Buku ni kesemuanya ada 13 bab!  Di setiap bab pula, penulis telah memberi contoh yang cukup banyak tentang salah faham atau perbuatan/kata2 yang boleh disalahertikan pasangan kita dan bagaimana mengatasinya. Buku ni memang agak tebal, tapi percayalah cakap saya bahawa sesungguhnya ia berbaloi  ;) Dan di sini saya hanya akan menulis kesimpulan dari setiap bab, untuk menarik minat kamu supaya membaca buku ni. Hehe. Bukan apa, memang bagus untuk memperbaiki komunikasi,persefahaman dan perhubungan antara kedua orang Marikh dan Venus ini :)

Bab 4: Bagaimana Memotivasikan Pasangan Kita.
Bab ini akan meneroka dan mendalami bagaimana cara memotivasikan pasangan kita. Kaum lelaki berasa terdorong dan bermotivasi apabila mereka berasa diperlukan manakala perempuan pula dimotivasikan oleh perasaan dihargai. Penulis  membincangkan tiga langkah dalam memperbaiki perhubungan dan bagaimana mengatasi cabaran2 kita yang terhebat. Kalau nak tahu apa 3 langkah tu, kena baca sendiri buku ni..hehe.

Bab 5: Bertutur Bahasa yang Berlainan.
Dalam bab ini kita akan mempelajari bagaimana sering terjadi salah faham antara lelaki dan perempuan kerana mereka bertutur dalam bahasa yang berbeza. Bahasa orang Marikh dan Venus memiliki kosa kata yang sama tetapi membawa maksud yang berlainan. Ekspresi mereka juga serupa tetapi memiliki konotasi atau menunjukkan emosi yang berlainan
- Cara lelaki dan perempuan berfikir dan memproses maklumat memang berbeza. Perempuan perlu bercakap apabila mereka berfikir, dan berkongsi apa yang mereka fikirkan dengan orang yang mendengar. Sehingga ke hari ini, perempuan selalu menemui apa yang mahu diselesaikan atau dikatakannya melalui proses bercakap.
- Lelaki pula memproses maklumat dengan cara yang berbeza. Sebelum mereka bercakap atau memberi respons, mereka akan mula-mula senyap, 'mempertimbangkan' atau memikirkan apa yang mereka sudah dengar atau alami. Apabila senyap, mereka sebenarnya sedang memikirkan respons yang terbaik. Proses ini mungkin mengambil masa beberapa saat dan boleh jadi beberapa jam.
-Golongan perempuan selalu salah faham apabila lelaki berdiam diri. Apabila lelaki berdiam diri, terlalu mudah bagi perempuan memikirkan perkara yang dahsyat kerana mereka sendiri hanya berdiam diri apabila yang mahu dikatakan mungkin menyakiti pendengarnya dan apabila beliau sebenarnya tidak mahu bercakap dengan si pendengar kerana tidak percayakannya lagi atau sudah menyampah dengannya. Patutlah perempuan begitu takut dan risau apabila lelaki tiba-tiba senyap.
- Perempuan perlu banyak belajar mengenai sifat lelaki sebelum menjalinkan perhubungan yang memuaskan dan bermakna. Mereka perlu sedar apabila lelaki stres atau kecewa, secara automatiknya mereka akan berhenti bercakap dan 'pergi ke gua peribadi' mereka. Perempuan perlu sedar tiada siapa dibenarkan masuk ke dalam gua peribadi seorang lelaki, termasuklah rakan-rakan karibnya sendiri. Begitulah cara mereka di planet Marikh. Perempuan tidak perlu takut atau khuatir apabila ini terjadi. Perempuan perlu belajar yang sekiranya suaminya dibiarkan sahaja pergi ke gua peribadinya, lambat laun beliau akan keluar sendiri dan semuanya akan pulih seperti sedia kala. Biasanya perempuan akan terus membuatkan lelaki marah dengan bertanya lebih banyak soalan, padahal pasangannya sebenarnya mahu dibiarkan sendirian sahaja. Adalah penting bagi perempuan memberi masa kepada lelaki dan tidak memaksa lelaki bercakap sebelum beliau bersedia.
- Ini adalah hal yang cukup sukar bagi kaum perempuan kerana antara prinsip hidup di Venus adalah, 'Jangan sekali-kali tinggalkan rakan kita yang sedang kecewa.'  Perempuan  berasa seperti tidak bertanggungjawab sekiranya meninggalkan lelaki Marikh yang disayanginya ketika beliau sedang stres atau kecewa. Disebabkan perasaan kasih sayang ini, perempuan terdorong mahu menceroboh masuk ke gua peribadi lelaki dan menawarkan bantuannya.
- Selain itu, beliau juga tersilap sangka yang sekiranya beliau (Venus) banyak bertanya mengenai perasaannya dan mendengar dengan baik, pasangannya akan berasa lega. Ini sebenarnya hanya membuatkan lelaki Marikh bertambah stres. Perempuan cuma mahu menyokong suaminya sebagaimana beliau mahu dirinya disokong. Niatnya baik, cuma caranya tidak membantu.
- Nak baca dengan detail lagi, kenalah baca sendiri buku ni.  Ini sekadar ringkasan…hehe. Dalam bab 5 ni diterangkan apa yang patut dilakukan apabila lelaki masuk ke guanya, bagaimana menyokong lelaki di dalam guanya, bagaimana cara berkomunikasi yang menyokong lelaki Marikh, iaitu bagaimana mendekati mereka tanpa mengkritik atau memberi nasihat, bagaimana cara berkomunikasi menyokong perempuan Venus, bagaimana berkomunikasi tanpa mempersalahkan sesiapa, apa yang patut dilakukan apabila terasa mahu menyalahkan sesiapa, dan seni mendengar.

Bab 6: Lelaki Umpama Gelang Getah.
Bab ini akan meneroka bagaimana lelaki dan perempuan mempunyai kemahuan dan keperluan yang berlainan dalam soal hubungan intim. Lelaki akan mendekati pasangan mereka tetapi kemudian merasakan perlunya menjauhkan atau menarik diri buat seketika. Perempuan akan belajar bagaimana menghadapi dan menyokong proses menarik diri ini supaya lelaki itu sentiasa kembali kepadanya. Perempuan juga akan mempelajari masa-masa terbaik untuk bercakap secara intim dengan lelaki.

Bab 7: Perempuan Ibarat Ombak.
Bab ini akan mengkaji bagaimana perasaan kasih sayang perempuan secara semula jadinya naik turun seperti pasang surutnya air laut. Lelaki akan belajar bagaiman mentafsirkan apa yang kadangkala kelihatan seperti perubahan perasaan yang gila ini. Lelaki juga akan belajar mengenal pasti bila masanya mereka diperlukan dan bagaimana memberikan sokongan pada masa-masa ini tanpa perlu banyak berkorban.

Bab 8: Memahami Perbezaan Keperluan Emosi Lelaki dan Perempuan.
Dalam bab ini, kita akan melihat bagaimana lelaki dan perempuan sering memancarkan dan memberikan jenis cinta yang mereka perlukan dan bukannya jenis yang pasangan mereka perlukan. Lelaki secara umumnya memerlukan cinta yang penuh dengan kepercayaan, penerimaan dan penghargaan. Perempuan pula memerlukan cinta yang penuh kasih sayang, pemahaman dan perasaan hormat. John Gray membahas enam cara biasa mengecewakan pasangan kita. 

Bab 9: Bagaimana Mengelakkan Pertengkaran.
Bab ini akan meneliti bagaimana caranya mengelakkan perbalahan2 yang serius. Lelaki akan belajar dengan berlagak seperti mereka sahaja yang betul, secara tidak langsung menidakkan dan mengetepikan perasaan pasangan mereka. Perempuan akan belajar bagaimana mereka menghantar mesej tidak diterima dan tidak mengharigai lelaki, apabila sebenarnya yang ingin dinyatakan adalah percanggahan pendapat sahaja.
Anatomi sebuah pertengkaran akan dikaji satu persatu bersama dengan banyak lagi cadangan praktikal bagi menetapkan saluran-saluran komunikasi yang menyokong perhubungan dan bukan sebaliknya.

Bab 10: Mengambil Hati Pasangan Kita.
Dalam bab ini akan ditunjukkan perbezaan antara lelaki dan perempuan dalam melihat sesuatu situasi atau perkara. Lelaki akan mempelajari yang setiap hadiah yang diberi dalam soal cinta dipandang sama rata oelh perempuan, tidak kira saiznya. Daripada memfokuskan perhatian mereka kepada hadiah yang mahal atau besar, kaum lelaki diingatkan yang ekspresi-ekspresi kecil cinta mereka juga sama pentingnya dengan yang besar, dan John Gray juga menyenaraikan 101 cara mengambil hati perempuan yang disayangi. Pada masa yang sama perempuan akan mempelajari cara mengambil hati lelaki dengan memberikan apa yang dimahukan lelaki.

Bab 11: Bagaimana Meluahkan Perasaan Negatif. 
Dalam bab ini kita akan mempelajari cara berkomunikasi dengan pasangan kita pada waktu-waktu yang sukar. Cara-cara berlainan lelaki dan perempuan memendam perasaan mereka dibincangkan bersama serta pentingnya kita berkongsi perasaan kita. Di sini John Gray mengesyorkan 'Teknik Surat Cinta' bagi melahirkan seluruh perasaan negatif kita terhadap pasangan kita, serta memperbaharui dan mendalami cinta kita dan mencari kemaafan.

Bab 12: Bagaimana Mahu Meminta dan Mendapatkan Sokongan.
Di sini kita akan belajar memahami mengapa perempuan Venus mempunyai masalah meminta bantuan,  serta mengapa lelaki Marikh pula suka menolak orang yang meminta bantuan. Kita akan mempelajari kenapa frasa "bolehkan kamu" tidak disukai oleh lelaki dan apa yang elok dikatakan. Kita akan mempelajari rahsia-rahsia menggalakkan kaum lelaki lebih memberi dan menyokong serta pengaruh bercakap dengan cara yang ringkas, tidak berbelit-belit serta menggunakan perkataan-perkataan yang sesuai.

Bab 13: Mengekalkan Keajaiban Cinta, Dalam Perhubungan Cinta.
Bab ini mengajar kita mengenai empat musim cinta..iaitu musim bunga cinta, musim panas cinta, musim luruh cinta, dan musim sejuk cinta.  Perspektif yang realistik mengenai cara cinta berkembang dan berubah ini akan membantu kita menghadapi semua rintangan yang sering muncul dalam mana-mana hubungan. Kita akan mempelajari bagaimana masa silam kita atau pasangan mampu memberi kesan kepada perhubungan kita sekarang dan mempelajari lain-lain tip bagi mengekalkan kehangatan cinta.

*****************************************************************************************
Saat jatuh cinta itu sememangnya ajaib dan mengasyikkan. Ia terasa seperti suatu perasaan yang abadi, seperti cinta itu akan kekal buat selama-lamanya. Ketika itu, kita percaya yang kita tidak akan mengalami masalah-masalah serupa yang dihadapi ibu bapa kita, kita pasti terlepas daripada kemungkinan yang perasaan cinta ini akan hilang, dan kita dengan naif akan memberitahu diri kita yang cinta ini sudah ditakdirkan dan kerana itu juga kita pasti dapat hidup bahagia hingga ke akhir hayat.

Tetapi apabila keajaiban cinta itu mula berkurangan dan hidup seharian kembali normal, kaum lelaki mengharapkan supaya perempuan berfikir dan bertindak jauh lebih menyerupai lelaki, dan kaum perempuan mengharapkan lelaki dapat berperasaan dan berkelakuan lebih menyerupai perempuan. Tanpa kesadaran yang jelas mengenai perbezaan antara lelaki dan perempuan, kita tidak mampu meluangksan masa memahami dan menghormati satu sama lain. Kit amenjadi lebih bersikap menghukum, mendesak, tidak toleren, dan geram.

Walaupun dengan niat yang plaing baik, perasaan cinta kita semakin pudar. Masalah antara kita semakin banyak. Perasaan geram itu semakin menebal. Saluran-saluran komunikasi musnah semakin runtuh. Cemburu dan tidak percaya menyusup masuk ke hati. Hasilnya, kita menolak dan menekan perasaan pasangan kita. Keajaiban cinta itu sudah hilang.

Dalam setiap bab buku Men Are From Mars, Women Are From Venus ini akan kita pelajari rahsia-rahsia baru bagi mencipta perhubungan yang lebih baik dan kekal. Setiap penemuan baru ini akan meningkatkan kemampuan kita menjalani perhubungan yang lebih bahagia dan memuaskan hati semua pihak.

Sekian saja perkongsian dari saya. Pada saya buku ini worth reading la and deserve to get the no.1 New York Times Bestseller. Buku ni banyak mendedahkan apa yang kita tak tahu. Saya sendiri bila baca, dalam hati pasti ada berbisik "Oh ye ke.." "Oo..patutlaa.." , "Aah, betul la apa dia John Gray ni cakap..." dan sebagainya. Dan saya rasa bukan saya saja yang rasa macam tu, malah sesiapa saja yang membacanya pun akan cakap macamtu.. So no wonder kalau buku ni no.1 paling laris di New York.  Untuk itu, tak rugi kamu juga membacanya. Trust me that this book will benefit you :)


1 comment:

Suarakan seikhlasnya~ Thank you ;)