Tuesday, September 7, 2010

Kesempitan yang menghimpit


Jiwa sekarang terasa sesak dengan 'kesempitan' yang melanda serasa dari segenap sudut. Terasa berat beban terpikul walaupun jauh dihati tahu ia taklah seberapa, dan tahu DIA tidak akan membebani diluar kemampuan diri ini. Tapi tetap sesak..dengan tanggungjawab yang banyak, terasa semua menghimpit di saat yang kian menyempit ini.


Sesungguhnya diri ini banyak tanggungjawabnya....dan semakin hari terasa ia makin menghimpit. Terasa sangat bersalah, bila mana semua tanggungjawab ini -sebagai hambaNya, sebagai anak, kakak, adik, sebagai pelajar yang 'meminjam' wang rakyat, sebagai 'doktor muda' di sini sekarang- tidak digalas dengan baik. Banyak yang terlewatkan. Banyak yang tidak dilaksanakan, dalam setiap amanah yang dibawa itu. Allah...ini belum lagi ditambah amanah sebagai doktor dan amanah mengurus 'rumah yang bertangga' itu.

Sesungguhnya, segala kerisauan, kebimbangan, dan kesedihan ini, tiadalah tempat yang paling layak untuk saya adukan selain Allah. Seperti doa Nabi Ya'qub a.s, iaitu bapa kepada Nabi Yusuf a.s, adunya ketika bersedih atas apa yang telah menimpa anak kesayangannya, Yusuf,
"Ashku bathii, wa huzni ila Allah." Hanya kepada Allah, aku mengadu kesusahan dan kesedihanku." (QS Yusuf 12, ayat 86).

Allah, hanya Engkau yang memahami segala isi hati ini. Kepada-Mu aku bertawakal, kepadamu aku berserah diri. Bimbinglah aku, berikanlah aku petunjuk dalam setiap perkara yang akan dilakukan, baik dari sekecil-kecil perkara, hingga yang paling besar.
"Ya Tuhan kami, berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami." (QS al-Kahf 18, ayat 10)

Mengingat peristiwa 2 tahun lalu, iaitu pada 17th May 2008 (masih ingat sebab di catat di buku), waktu berjalan-jalan melihat buku..mata terpandang sebuah buku kecil dan agak nipis, tetapi saya terkejut kerana maksud ayat 86 surah Yusuf itu menjadi judul sebuah buku. Judul yang tertulis 'Kuadukan Segala Gundahku pada-Mu' itu, terus saya ambil, mencari kalimat-kalimat berharga darinya. Tertulis 'kala semua jalan terasa buntu dan setiap kunci terkunci rapat, bergegaslah menuju Rabbmu, tancapkan ketabahan dalam jiwa, berdoa dan solatlah, kerana semua itu adalah pintu menuju kemudahan'. Alhamdulillah, ada juga buku ni. Allah tahu saya perlu dan Dia mempertemukan!


Buku ini memaparkan kisah bagaimana Nabi-nabi dan para sahabat berdepan menghadapi ujian Allah. Sungguh, lebih berat berbanding apa yang saya dan kita lalui. Tetapi kerana dalam dan tingginya keimanan dan ketaqwaan mereka kepada Allah, walau seberat manapun diuji, tabah dan sabar menjadi ringan.

Dengan manfaatnya, saya harap semoga buku ini dapat menembus pasaran Malaysia.


Apapun, mengenai setiap ujian yang diberi, ayat ini juga dibiasakan menemani diri:
....Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya..." (QS al-Baqarah, ayat 256)


Semoga diri tabah mengharungi segalanya. Wahai diri, cabaran di dunia ni apalah sangat, di akhirat kelak lagi maha hebat! Allahuakbar. Astaghfirullah. Ighfirly ya Rabbi.

No comments:

Post a Comment

Suarakan seikhlasnya~ Thank you ;)