Sunday, April 19, 2009

Di Pondok Kecil..

01 Jun 2008
Pesantren Darul Aman, Sudiang, Makassar, Sulawesi Selatan.

Alhamdulillah, dengan hidayah dan izin Ilahi dapat saya dan sahabat-sahabat yang lain mengikuti kelas pengajian agama setelah tertunda berminggu-minggu malah berbulan mungkin. Saya kuatkan semangat demi ilmu untuk diri yang faqir fil ilm ini, walaupun sebenarnya jiwa jahil ini agak malas kerana kepenatan dek sehari sebelumnya hampir setengah hari saya berada di air terjun Banti Murung mengikuti program IPEM’s day out.

Pesantren ini tempatnya jauh masuk ke dalam, bahaya bagi seorang perempuan untuk sampai ke pesantren itu kalau bergi berseorang. Harus ada yang menemani. Lagi selamat. Sesampainya kami di sana, cuaca yang redup -tidak panas berbahang, beserta suasana damai di pesantren itu memberi semacam ketenangan kepada jiwa saya. Saya akui, saya jakun melihat suasana di situ. Apa tidaknya, saya tidak pernah menjejakkan kaki ke sekolah pondok di Malaysia apatah lagi untuk merasai suasana menuntut ilmu di pondok.

Ustazah atau lebih dikenali K.Ira, lepasan universiti di Mesir (al-Azhar kalau tak silap saya), menyambut kami dengan mesra bersama anak-anak santriyah yang kecil molek dan manis beruniform coklat. Meninggalkan ibu bapa dan keluarga tersayang untuk menuntut ilmu- fardu ain dan fardu kifayah. Anak-anak yang berumur awal belasan tahun ini begitu sopan dalam menjaga tutur kata dan tingkah laku mereka. Walaupun itu kali pertama saya ke sana, jauh di sudut hati saya dapat merasakan adanya tautan ukhuwah istimewa sesama mereka. Mereka saling menjaga. Tidak mementingkan diri, dan sangat berdisiplin dalam mematuhi peraturan pesantren. (Kagumnya~)

Kami masuk ke dewan untuk mendengar materi (kuliah) pertama dari K.Ira iaitu tentang hadith no.1 petikan hadith Arba’in daripada kitab karangan Imam Nawawi. Bahasa Arabnya lancar dan beliau arif sekali menafsirkan ayat-ayat dalam kitab tersebut ke bahasa Indonesia bercampur bahasa Melayu. Selesainya sesi pembelajaran dan soal-jawab, saya bersama empat lagi sahabat yang lain tidak terus pulang kerana kami mahu berjumpa wakil-wakil dari Malaysia (Kelantan) yang akan datang mengunjungi pesantren itu.

Sementara menunggu kedatangan wakil dari tanah air sendiri, kami dijemput ramah oleh K.Ira untuk makan tengah hari.

“Maaf ya kalau makanannya jelek… jangan terkejut tengok budak-budak ni makan dua tiga orang satu pinggan…” kata K.Ira ramah dalam dialek bahasa Melayu.


“Eh takpe K.Ira, tak payah laa susah-susah..” balas salah seorang dari kami.

Namun akhirnya kami ke dewan makan juga. Masuk ke dalam dewan makan itu, saya terkejut kerana kami begitu dirai sebagai tetamu. Apa tidaknya, mereka makan walaupun dalam pinggan tapi ala-ala makan dalam talam (berkongsi 2-3 orang), sedang kami dihidangkan lima pinggan nasi untuk dimakan perorang. Nasi dan lauknya tidaklah banyak. Sekadar untuk mengalas perut. Kami dah pesan supaya melayan kami seperti anak-anak santriyah juga. Lagipun kalau nak kira, ini bukan kali pertama mereka menerima kunjungan daripada anak-anak Malaysia. Sebelum ini sudah ada senior-senior kami yang kadangkala meluang waktu menuntut ilmu di sana. Tapi sungguh mereka memuliakan tetamu~


Dan saat itu saya teringat sewaktu kami mengadakan MUTIARA 2008 (Mukhayyam Tautan Insaniah Remaja) di Bira.. Untuk waktu makan, peserta dihidang makanan dalam talam. Satu talam sekitar 5 orang (seingat saya). Ramai jugak la peserta yang merungut sebab makanan sikit..tak kenyang, lapar.. hm.... anak Malaysia dan anak Indonesia. :)


Sedang asyik kami menikmati juadah yang dihidang, kami terkesima mendengar anak-anak santriyah dan K.Ira berbual fasih dalam bahasa Arab! Saya kelu sebentar. Terasa seperti berada di negara Arab. Subhanallah, fasih sekali. Fasih yang tiada pelat. Bukan mereka hendak menunjuk-nunjuk kepada kami tetapi memang budaya santriyah di situ- senang bertutur dalam bahasa Arab, lebih-lebih lagi kalau ada mu’alim/mu’alimah di sisi mereka. Saya memang kagum mendengarnya. Setahu saya, kalau sekolah pondok di Malaysia pun, tidak ada yang menggunakan bahasa Arab sebagai bahasa pertuturan, yang ada hanya belajar bahasa Arab, tapi tidak mempraktikkannya sehingga menjadi bahasa perantara sesama mereka.

Dalam diam saya merenung dan merancang masa depan… (biarlah hanya Allah yang tahu..hehe~)


Lama ditunggu namun lima wakil dari Malaysia tidak kunjung tiba. Pergi shopping dulu, kami diberitahu. Akhirnya setelah hampir asar kami menunggu, kami terpaksa meminta diri dulu kerana kami juga punya agenda masing-masing untuk petang itu.


Dalam perjalanan pulang, saya berjanji pada diri, dengan izin Allah, bahawa jika ada kelapangan, saya mahu mencari ketenangan di Pesantren Darul Aman lagi….. berkongsi kisah bersama-sama santriyah…..dan menimba sebanyak mungkin pengalaman dan ilmu di sana…insyaAllah.


02 Jun 2008, 1030am



~Dah lama tak pergi sana. Hari tu pergi rumah K.ira pun tak singgah pesantren sebab banyak urusan lain lagi lepas tu. (teman Zahra cari sponsor untuk MUTIARA II...huhu). Rindu lama sangat dah tak jumpa anak-anak santriyah, especially Putri dan Ulfah..yang sentiasa mesra menyambut kedatangan kami..

2 comments:

  1. Dalam diam saya merenung dan merancang masa depan… (biarlah hanya Allah yang tahu..hehe~)

    ape maksudnye tu??? :)

    ReplyDelete
  2. Salam,
    Bad, biarlah ia rahsia.. :)
    biarlah hanya Allah yang tahu :)

    ReplyDelete

Suarakan seikhlasnya~ Thank you ;)